REKLAMA

kasy stefczyka baner 2020

 

Równo rok i miesiąc temu rozpoczęło się drążenie pierwszego tunelu na budowie Obejścia Węgierskiej Górki.

Na zakończenie roku postanowiliśmy zapytać generalnego wykowawcę o bieżące postępy w pracach budowlanych, oraz o to co nas czeka w przyszłości. 

Tematem budzącym największe zainteresowanie w związku z budową jest oczywiście drążenie tuneli, a dokładniej postęp w tych pracach. Na chwilę obecną (stan na poniedziałek 13 grudnia) postępy w drążeniu tuneli prezentują się w następujący sposób:

 
    Postęp w kalocie [m]

 Zaawansowanie prac drążeniowych [%]

TD-1.1.  329  39.6
TD-1.2.  265  31,9
TD-2.1.   99  9,9
TD-2.2.   54  5,4
 
 
 
W tym miejscu musimy przypomnieć, że od połowy sierpnia do 8 listopada drążenie tuneli TD-2.1 i 2.2. zostało wstrzymane ze względów technologicznych. Przez cały ten czas trwało opracowywanie nowych technologii oraz zakresu prac w związku z powstaniem niewielkiego zawału o długości ok. 9 m w maju br. Pamiętać niestety trzeba, że struktura geologiczna, z którą w tunelach zmagają się aktualnie górnicy, jest jedną z najtrudniejszych do prac drążeniowych. Jak poinformował naszą redakcję Paweł Bruger, Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej Mirbud, prace przy tunelach TD.2 niestety potrwają dłużej niż pierwotnie planowano. 
 
Z uwagi na problemy przy drążeniu tuneli TD 2 spowodowane uwarunkowaniami geologicznymi oraz pandemią COViD-19 szacujemy, iż zakończenie drążenia tuneli TD 2 odbędzie się z rocznym opóźnieniem. Pozostałe elementy tego zadania (tunele TD1, mosty, estakady itd.) zostaną wykonane przed zakończeniem terminu umownego. Zakończenie prac na wszystkich odcinkach z wyjątkiem tuneli TD 2 spowoduje, iż uciążliwości dla miejscowych społeczności, związane z budową znacznie zmaleją. Na ten moment nie znamy ostatecznego terminu zakończenia budowy tuneli TD2, będzie on znany po zakończeniu drążenia obu tych tuneli i rozpoczęciu obudowy wnętrza.
 
W celu przyspieszenia prac związanych z drążeniem tuneli, które dotychczas były drążone z jednego portalu każdy, tj. TD-1 od strony portalu południowego, a TD-2 od strony portalu północnego, od stycznia 2022 roku planowane jest rozpoczęcie drążenia tuneli ze wszystkich stron. Prace przygotowawcze przy dotychczas nieużywanych portalach, czyli północnym TD-1 (rejon ul. Stromej w Węgierskiej Górce) oraz południowym TD-2, trwają już od kilku miesięcy. Fakt drążenia ze wszystkich dostępnych stron powinien wydatnie wpłynąć na tempo prac tunelowych.
 
 
Pozytywne wieści płyną natomiast z estakad i obiektów mostowych. Tutaj także największe zainteresowanie budzi najdłuższa i zarazem najwyższa z budowanych estakad, a więc EST-1, która docelowo będzie miała 940 m długości, a podtrzymywać ją będzie 11 podpór. Prace związane z budową ustroju nośnego rozpoczęły się na niej w czerwcu br. Co aktualnie jest wykonywane na tej jak i innych estakadach i obiektach mostowych?
 
EST-1 - mamy do zabetonowania w sumie 20 taktów, na chwilę obecną zabetonowano 3. Wszystkie pozostałe wg harmonogramu zostaną wykonane do listopada 2022.
EST-2 - wykonujemy filary żelbetowe na lewej nitce
EST-3 - wykonujemy zbrojenie ustroju nośnego na EST 3.2
Na pozostałych obiektach mostowych i prowadzone są prace konstrukcyjne. Wszystkie roboty są wykonywane zgodnie z harmonogramem, nie mamy żadnych opóźnień.
 
 
Kolejny temat, który wywoływał wiele kontrowersji dotyczy przekopu ul. Zielonej w Węgierskiej Górce (DK-1), w rejonie ul. Granicznej. Jako pierwsi o tym informaliśmy w reportażu z budowy z końca września. Na chwilę obecną zmieniła się koncepcja wykonania tego zadania, bowiem nie będzie wykonywany przekop, co za tym idzie, nie będzie konieczności wykonywania by-passu. Wykonawca zdecydował o wykonaniu przewiertu pod istniejącą drogą, natomiast w miejscu prac pojawi się zwężka, wyglądająca tak, że zostanie zabrana tylko część chodnika. Jak zostaliśmy zapewnieni przez naszego rozmówcę, organizacja prac nie powinna wpłynąć na płynność ruchu pojazdów na tym newralgicznym odcinku krajowej 1-ki. Na chwilę obecną nie został określony termin oraz długość realizacji tego zadania.
 
 
Polecamy comiesięczne raporty z budowy S-1 na kanale BeskidAir. Poniżej odcinek prezentujący postęp prac w listopadzie br.
 
 
 
 
Wszystkie
Gmina Węgierska Górka
Gmina Milówka
Beskid997
Z regionu
Żywiec
Gmina Rajcza
Sport
Gmina Jeleśnia
Książka Tygodnia
Wywiady
Gość BESKIDLIVE