Po wybudowaniu "obejścia Węgierskiej Górki" droga ekspresowa S1 będzie miała długość 53, 169 km.
Jej obecna długość na odcinku - bo o nim jedynie mowa - Bielsko - Biała - Żywiec - Zwardoń wynosi 45, 115 km.
Celem budowy tego odcinka drogi ekspresowej S1 było stworzenie ponadregionalnego połączenia między Śląskiem, Beskidem Żywieckim i Słowacją, stanowiącego część VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Drogowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z państwami Europy Południowej i przebiegającego w osi priorytetowej TEN - T nr 15: Gdańsk - Brno/ Bratysława - Wiedeń.
Odcinek od Przybędzy do Milówki jest ostatnią brakującą częścią drogi ekspresowej S1 Bielsko - Biała - Żywiec - Zwardoń. Cała inwestycja pozwoli na połączenie biegnącej południkowo drogi ekspresowej S1 ze słowacką autostradą D3.
Co powstanie?
W ramach kontraktu powstaną więc dwa dwukomorowe tunele oraz dziewięć innych obiektów inżynierskich. Rozpatrzono trzy warianty przebiegu trasy, a ostatecznie wyboru dokonano po konsultacjach społecznych. 5 maja 2009 roku uzyskano dla drogi decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, 6 grudnia 2017 roku natomiast została wydana decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji. ( ZRiD )
Zakres inwestycji
To około 8,5 km drogi ekspresowej z dwoma jezdniami i dwoma pasami ruchu oraz jedną jezdnią z dwoma pasami ruchu. W realizacji inwestycji przewidziane są dwa węzły drogowe - Przybędza i Milówka oraz 11 obiektów inżynierskich - w tym dwa tunele.
Finansowanie
Budowa obejścia Węgierskiej Górki posiada zapewnione dofinansowanie w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020. Całkowity koszt inwestycji wyniesie ponad 1,5 mld zł.nansowanie