REKLAMA

Razem budujemy wspólną przyszłość 4

W przedwojennym Żywcu, czyli ulica Dworcowa

W przedwojennym Żywcu, czyli ulica Dworcowa

Początkowo nosiła nazwę

ulicy Głównej. W czasie okupacji ulicy nadano nazwę Hauptstrasse. Po II wojnie światowej nazwę zmieniono na ulicę Marchlewskiego, a  po 1990 roku nadano jej obecną nazwę Dworcowa.

zywiecdworcowa2

Ulica Dworcowa – główna arteria komunikacyjna dzielnicy Zabłocie w Żywcu. Stanowi jej centrum handlowo-usługowe. Ulica biegnie od Alei Jana Pawła II przez most na Sole do skrzyżowania z ulicą Słonki, gdzie przechodzi w ulicę Browarną. Ulica Dworcowa skupiała niegdyś sklepy, składy z materiałami i zakłady rzemieślnicze. Mieściła się tu jedna z największych i najpopularniejszych restauracji "Pod Góralem". Obok znajdował się magazyn z artykułami żelaznymi, a przy skrzyżowaniu z ul. Wesołą – sklep z przyborami piśmienniczymi. Naprzeciwko znajdowała się apteka, a za nią sklep spożywczy. W kamienicy numer 49 mieścił się popularny hotel "Munk". Na parterze znajdowały się dwie restauracje. Prawą stronę zajmowała restauracja Munka, lewą zaś restauracja J. Waksa. Były hotel Munka znajdował się naprzeciwko dworca kolejowego. Nadbudowę budynku stanowi belweder ozdobiony pięknymi motywami epoki odrodzenia tzw. wolutami. Belweder ozdobiony jest także pilastrami imitującymi barokowe kolumny w okowach. Nad drzwiami budynku znajduje się fronton, który jest zakończeniem obramowań drzwiowych. Wewnętrzne pole frontonu, czyli tympanon wypełniony jest dekoracją, w tym wypadku inicjałami "H.M.". Nad drzwiami kamienicy umieszczony jest zwornik. Okna i drzwi są zdobione dodatkowo elementami boniowania. Charakterystycznym elementem architektonicznym tej kamienicy są tzw. naczułki, które znajdują się nad drzwiami i nad belwederem. W 1968 roku PSS oddała do użytku Spółdzielczy Dom Handlowy "Beskid" (ul. Dworcowa 65a, obecnie Neonet), wtedy drugi z kolei większy sklep na terenie miasta po Rolniczym Domu Towarowym położonym przy ul. Dworcowej 16 (obecnie Avans). W 1980 roku wybudowano przejście podziemne pod ulicą prowadzące z dworca autobusowego na plac przed dworcem kolejowym.

Obecny wygląd ulica uzyskała w 2002 roku, kiedy ukończono jej generalną modernizację, w ramach której położono nową sieć deszczową, wodociągową i sanitarną, powstało nowe oświetlenie, zatoczki autobusowe, wysepki oraz nowa nawierzchnia jezdni i chodników

Przeczytaj także

 REKLAMA